Filosofie školy

Mise: Jsme víc než škola. Zprostředkováváme dětem odkaz Marie Montessori a otevíráme jim cestu k přírodě.

Naše vize:

Montessori Institut tvoří lidé. Je zázemím, kde děti objevují, hledají a nacházejí odpovědi. Soustředěná práce děti i nás zároveň posouvá vpřed na vnitřní úrovni. Děti podporujeme, aby mohly jít po své cestě svým tempem.

Přejeme si, aby každé dítě objevilo a využilo svůj kladný potenciál. Vytváříme bezpečné prostředí, ve kterém děti rostou a vyvíjejí se každé za sebe ve společnosti ostatních.

Jsme dítěti průvodcem světem, městem, přírodou, kulturou. Jsme pro děti místem bezpečného hledání otázek i nacházení odpovědí.

Podporujeme vnitřní motivaci dítěte a kultivujeme jeho projevy. Dáváme prostor objevům.

Považujeme za důležitou možnost volby pro dítě, proto pečlivě připravujeme prostředí.

Staráme se o to, aby dítě vědělo, že je vždy součástí nějakého celku (rodiny, třídy, města, přírody, komunity). I naše škola je nedílnou součástí celku.

Čtyři fáze vývoje dle Marie Montessori:

Montessori

  • Přístup postavený na individuálním vývoji dítěte
  • Vycházíme z původních zdrojů
  • Laskavě, důsledně a s respektem, jinak je to neúplné
  • Pobyt venku je nedílnou součástí

Naším základním principem je přístup paní Marie Montessori k vzdělávání, který je založen na jejím studiu vývoje člověka a zohledňuje individuální situaci jednotlivce. V pedagogickém procesu vycházíme z původních zdrojů a zohledňujeme nové poznatky přírodních, společenských i dalších vědních oborů. K přípravě přistupujeme pečlivě, jednáme s respektem, laskavě a důsledně.  Za neoddělitelnou součást výchovy a vývoje považujeme pobyt venku.

My jako součást světa

  • Montessori venku
  • Příroda a exkurze
  • Experimenty
  • Poznávání vlastním prožitkem
  • Péče o zahradu, důraz na životní prostředí

Máme za to, že častý pobyt v přírodě umožňuje plnější rozvoj smyslů a hlubší úroveň poznávání – poznávání vlastním prožitkem. Exkurze do přírody i jiných prostředí vhodně doplňují školní vzdělávání v budově. Součástí života školy je i školní zahrada a péče o své životní prostředí v nejširším slova smyslu.

Svoboda a hranice

  • Vnímání sebe jako součásti celku (skupiny, města, přírody)
  • Jednání s respektem
  • Zodpovědnost za sebe, zodpovědnost za okolí
  • Důležitý je individuální posun, ne srovnávání s ostatními

Pro úspěšný vývoj a vzdělávání jednotlivce je důležité zohlednit jeho individuální potřeby, nadání a dispozice. Zároveň je důležité plně podpořit uvědomění sounáležitosti s ostatními, např. spolužáky, rodinou, obyvateli stejného města nebo planety. Věříme, že jen osobně svobodný a zralý jedinec může přijmout zodpovědnost za život svůj i své životní prostředí.

Děti

  • Pracují a tvoří soustředěně a samostatně
  • Chybu vnímají jako příležitost k zlepšování
  • Spolupracují (přínos věkově smíšených skupin)
  • Záleží jim na ostatních
  • Jdou po své cestě svým tempem

Každé dítě vnímáme jako osobnost, proto je každý žák veden k samostatnosti v soustředěné práci i při tvorbě. Chyba je signál, že tudy cesta k výsledku nevede a je třeba hledat jiná řešení. Máme za to, že učební proces přizpůsobený jednotlivci přinese užitek společnosti. Cestu vedoucí k tomuto cíli vidíme v respektujícím, laskavém a důsledném jednání s dětmi, v práci s hranicemi a svobodnou volbou a v akcentování důležitosti spolupracujících principů.

Prostředí

  • Touha poznávat
  • Prostor pro objevy a tvořivost
  • Možnost výběru – učitel otevírá cestu
  • Učení se zkušenostmi
  • Vidění a chápání v souvislostech

Vybavení a uspořádání tříd vyzývá k objevování a učení se. Touhu zkoumat a poznávat považujeme za základ úspěšného učebního procesu. Učitel jako průvodce podporuje a podněcuje zájem dětí o získávání poznatků, o zkušenosti, o souvislosti. Vědomě vytváří prostor pro samostatné objevy dětí a pro jejich tvořivost; zároveň dbá na utřídění a zapamatování získaných znalostí.

Jazyk

  • Důraz na komunikaci a přirozené vnímání jazyka
  • Jazyk jako prostředek k dosažení cíle
  • Angličtina součástí dne

Komunikace prostřednictvím jazyka je obvyklým způsobem vyjadřování mezi lidmi. Díky znalosti společného jazyka si dokážeme porozumět, domluvit se, dosáhnout cíle. Malé děti jazyk vnímají a učí se přirozeně, z běžných denních situací, proto při výuce angličtiny jako cizího jazyka vycházíme z přímé metody výuky, kdy je cizí jazyk součástí dne.

Naším cílem je zprostředkovávat dětem odkaz Marie Montessori a otevírat jim cestu k přírodě.